Hallberg-Rassy 69 – ett flaggskepp som imponerar
I december 2023 sjösattes den största och maffigaste båt som någonsin byggts avHallberg-Rassy. Dettaflaggskepp kan hanteras av en familjebesättning, genombegreppet knappsegling.
Lätta ankar!
Vi testseglar Hallberg-Rassy 69 från morgon till kväll under några veckor, i allt mellan 1–12 m/s sann vind. Båten seglar fantastiskt fint på alla sätt. Det är en stor och kraftfull segelbåt. Samtidigt är hon en typisk Hallberg-Rassy med Frers magiska linjespel och alla funktioner man önskar på rätt ställe. Stilrent däck, helt flush för om masten samt skyddad sittbrunn med exemplarisk sikt åt alla håll. Det här är en båt som man kan segla länge, långt och fort med och samtidigt komma fram utvilad. Hon bjuder på sann seglingsglädje.
Fint driv i alla väder
Som kapten får man snabbt förtroende för båten. Det börjar redan när motorn startar – nästan ljudlöst. Sedan fylls seglen med vind och farten ökar
majestätiskt och kontrollerat. Båten har ett otroligt driv, fin roderkänsla och mäktig gång. Vind och vågor bekommer den inte alls som på en mindre och lättare båt. Hon genererar sin egen vind på ett sätt man inte trodde var möjligt på en båt med 51 tons vikt lastad, så som vi seglar den.
Tyngre köl ger stabilitet
En del vikt har sparats genom att bärande skott är byggda i vakuumsugen sandwich med Divinycell-kärna. Även båtens skrov- och däckslaminat är vakuumsugna för att bespara vikt. Ändå har Hallberg-Rassy 69 en bibehållen robusthet och tålighet. Viktbesparingen jämnas ut med en tyngre köl på 18,1 ton, vilket är ovanligt mycket för en sådan här båt. En låg tyngdpunkt kombinerat med bred vattenlinje och god formstabilitet ger ett högt rätande moment. Det märks tydligt i att båten bär sitt fulla segelställ i ännu friskare vindar än man kan förvänta sig.
”Knappsegling” förenklar livet ombord
Eftersom segelhanteringen sköts genom tryckknappar kan man enkelt hantera henne, även med en mindre besättning. Samtidigt är det viktigt att vara medveten om vilka krafter som förekommer på en sådan här båt. Därför känns det betryggande att ha en display på styrpiedestalen som visar aktuella laster för akterstag, kick, storfall och genuafall. ”Knappsegling” är ett registrerat varumärke med ensamrätt för Hallberg-Rassy. (På engelska ”PushButtonSailing” och på tyska ”Knopfdrucksegeln”.) Det innefattar hydraulik till mastrulle, uthal, rullsystem till fock, alla vinschar, akterstag, kick och fallspänning. Även code-seglet och badplattformen styrs hydrauliskt.
Vind i seglen
Mast, bom och spridare är i vitlackerad kolfiber. Stående rigg är rod-rigg. Båtens mast kan pumpas upp med manuell hydraulik via ett inbyggt mastjack. Det ger extra god riggspänning och konceptet sparar flera hundra kilo på rätt ställe – uppe i masten. Dessutom ger det minskad nickning, rullning, pumpning och krängning. Därmed får båten ännu bättre styrkontroll, högre fart och bättre höjd på kryssen. Seglen är av modellen Epex FatFurl från Elvstrøm. Storseglet har full akterliksunda, en skädda i toppen och vertikala lattor. Alla segel är tillverkande av membran med Technorafiber och dubbel taffeta, för lång livslängd. Form och effektivitet är på en nivå man inte trodde skulle bli möjligt för ett rullstorsegel. Även focken har extra akterliksrunda och lattor parallellt med förstaget. Det stora code-seglet är i Epexmembran och sitter på en hydraulisk rulle.
Skydd mot kylan
Vår testsegling genomförs i december, med kallt och isande väder. Det känns nästan som att segla i en frysbox! Ändå påverkas inte båtens tekniska funktioner alls av kylan. Vi söker skydd i värmen och lugnet under hardtopen. Här kan vi prata i normal samtalston, även när det blåser kraftigt. Det hade aldrig gått med en normal sprayhood. Hardtopen har rejäl sitthöjd samtidigt som man ser bra över den när man står upp vid rorsmansplatsen. Det är lättare att få till hardtopens linjer på den här storleken av båt; långsträckt design med kilformat tak. Fönstren är i härdat glas och blir inte repiga över tid. Mittrutan kan enkelt öppnas för god luftcirkulation. Hardtopen skyddar lika bra mot tropisk hetta som kyla och har rejäla handtag i akterkant.
Bekvämt i sittbrunnen
Sittbrunnen är hela 3,5 m lång med två stadiga sittbrunnsbord som kan fällas ned för bättre passage eller fällas upp när många vill sitta och äta eller ta en drink tillsammans. Sittbrunnssargen är bekväm och ger bra sargskydd även för rorsman. Över skjutluckan finns Raymarines nya, stora Alphadisplayer.
Välplanerat in i minsta detalj
Under däck är det både gemytligt och generöst med plats. Varje yta är välplanerad vilket ger en känsla av att båten är alldeles lagom i storlek. Att durken är i en nivå från för till akter är ett stort plus. Här finns inga trappsteg eller snubbelställen. De extra stora skrovfönstren i salongen ger rikligt med naturligt ljus och en fantastisk panoramavy i precis rätt ögonhöjd när man sitter ned. Står man upp ger de stora övre fönstren god utblick. Även föröver finns ett fönsterband, som släpper in både ljus och ventilation. Maskinrummet är stort med praktiska landgångar i aluminium för god åtkomst av teknik, huvudmaskin och elverk.
Slutdestination: Världens största båtmässa
När testseglingen av Hallberg-Rassy 69 är klar tas båten upp på land. Köl och roder monteras av och båten körs sedan vidare med lastbil till världens största båtmässa i Düsseldorf, i januari 2024. Där visas den tillsammans med modellerna Hallberg-Rassy 400 och 340 – som mässans absolut största segelbåt.
HALLBERG-RASSY