Att bygga den Perfekta Båten

Baltic Yachts: Att bygga den perfekta båten

Några av världens finaste segelbåtar byggs i Jakobstad, en liten stad på Finlands västkust som gjort sig ett namn över hela världen genom sin oöverträffade kunskap om båtbyggeri i kombination med ständig innovation. Baltic Yachts är världsledande vad gäller byggandet av stora och snabba segelbåtar, tillverkade i kolfiber med den senaste teknologin.

De flesta av Baltic Yachts båtar är ritade och byggda strikt efter ägarens önskemål. Varje båt är därför unik och bär varje ägares signum.
Varför bygger man då ”sin egen” båt istället för att köpa en serietillverkad?

– Precis som när det gäller en skräddarsydd kostym eller ett hus ritat av en utvald arkitekt ligger lyxen i att få exakt det du vill ha och som passar just dig, förklarar Baltics vice vd Henry Hawkins.

– Vi är inte begränsade av några parametrar, med undantag för de nautiska. Båten måste flyta, men i övrigt finns inga regler att följa – varför ska man annars låta bygga en skräddarsydd båt?

Varför välja Baltic Yachts?

Det är svårt, ja kanske rent av omöjligt, att hitta ett annat varv som kombinerar oöverträffat detaljarbete med gedigen erfarenhet av att bygga i kolfiber och andra högteknologiska material.

Alla medarbetare kommer ifrån en trakt där kreativitet och entreprenörskap sträcker sig tillbaka till 1500-talet, en tid då Jakobstad och det övriga Österbotten spelade en nyckelroll när det gällde att förse den svenska flottan med krigsfartyg. Baltic Yachts har varit en del av denna tradition sedan varvet startade 1973.

– Det är svårt att sammanfatta vår erfarenhet. Det är som att öppna en bok: Du finner svaren i den, men de visar sig inte omedelbart. Den fulla omfattningen av vår kunskap framträder först när vi leder och informerar våra kunder under utvecklingen av just
deras båt, säger Henry Hawkins.

Att delta i processen när ”ens egen” båt ritas och byggs är otroligt givande och något som går förlorat när man köper en serietillverkad båt.

– Redan vid leveransen av båten berättar ägaren om sina idéer angående nästa båt. Det här handlar om partnerskap, om en resa som vi gör tillsammans. Det är en unik erfarenhet att få se hur en dröm utvecklas, hur idéer bollas fram och tillbaka för att därefter förfinas och ligga till grund för byggandet, för att så småningom leda fram till överlämnandet av båten. Varje stund under processen ger våra kunder glädje.

Så här börjar det

Allt börjar med en enkel fråga: Hur är båten tänkt att användas?
– Tänker ni kappsegla eller bara kryssa med familj och vänner eller båda delarna? Tänker ni chartra ut båten när ni inte använder den och i så fall till vilken kundkategori? Vilken nivå av service tror ni att ni då kommer att behöva? Hur många hytter? I vilka vatten kommer ni segla mestadels?

Henry Hawkins och fortsätter:
– En kund kanske har många barn. Det betyder extra eftertanke vad gäller säkerhet, liksom många kojer – dessutom vill man förmodligen kunna dra sig tillbaka till lugnet i den egna ägarkabinen. Vår 146 fots Path är ett klassiskt exempel på detta. Ägaren använder båten för att samla barn och barnbarn. Detta gjorde att vi byggde henne med massor av plats ombord och med en djup och väl skyddad sittbrunn. En vanligt förekommande missuppfattning är att man måste vara tekniskt kompetent för att det ska vara värt att bygga ”sin egen båt.” Detta är helt fel, enligt Henry Hawkins.

– Det behöver man absolut inte, eftersom man är omgiven av experter.

Däremot måste man vara beredd att avsätta en hel del tid till att tänka och reflektera kring projektet.

– Man måste engagera sig för att få det bästa slutresultatet. Självklart får du en bra båt utan att engagera dig i processen, men kan du då verkligen säga att det är ”din” båt?

Baltic Yachts kombination av kvalitet och prestanda lockar både erfarna seglare och nybörjare.

– Vi är stolta över vår förmåga att leda kunder med liten erfarenhet genom byggprocessen och kunna hjälpa dem att fatta rätt beslut och se till att de känner lika mycket glädje av själva processen som av leveransen, säger Henry Hawkins.

– Jag uppmanar dem alltid att titta på andra båtar. Vi har ägare som välkomnar nya kunder ombord på sina båtar för att de ska kunna studera stilar och ”layouts”. Att prata med ägare och besättningar ger god insikt i hur tekniken fungerar ombord. Att chartra en båt ökar naturligtvis förståelsen ytterligare. Oavsett erfarenhet råder Henry sina kunder att börja med en anteckningsbok där de skriver ner sina idéer, saker de gillar och ogillar, stilar och detaljer de sett på andra båtar. Alla de här anteckningarna blir till sist ett koncept för hur den egna drömbåten ska se ut.

Den främsta
expertisen.

Baltic Yachts erfarna team hjälper dig som kund genom hela processen, från vision till sjösatt båt. Oavsett om du är en erfaren seglare eller nybörjare leder de dig till väl genomtänkta beslut – allt för att båten ska bli det du drömmer om, och mer.

Design och Utveckling

Nästa steg är att samla ett designteam bestående av en ”naval architect”, en inredningsarkitekt samt ägarens representant. Även om Baltic naturligtvis har all nödvändig kompetens internt försöker man alltid övertyga kunden att utse ett eget team.

– Valet av ”naval architect” är väldigt personligt. Det är viktigt att få dennes fulla uppmärksamhet och engagemang, annars riskerar man att bli erbjuden en äldre design. Det är bra om man också tar hänsyn till ett framtida andrahandsvärde genom att balansera valet mellan ett av de mest erkända namnen och en ung, kommande designer som kommer att ge allt för att lyckas, konstaterar Henry Hawkins.

Den första uppgiften för ägarens representant är att göra en specifikation. Den täcker varje del av byggandet, från inredning och beskrivning av alla system ombord till rigg, hantering av segel, däckutrustning och så vidare.

– Då båtarna har blivit större och mer komplexa har en mycket noggrann specifikation i början av projektet blivit allt viktigare, konstaterar Henry Hawkins.

Valet av inredningsarkitekt är också väldigt personligt. Det hjälper att involvera en som är van att arbeta med att bygga segelbåtar. Men Baltic har även arbetat med arkitekter med en mycket bredare erfarenhet, som den välkände Andreas Martin-Löf. Han har ritat inredningen till en av de senaste och mest beundrade båtarna som varvet levererat, Baltic 110 Zemi.

– Andreas uppskattade att arbeta med oss och vi var öppna för att ta del av hans mångfacetterade erfarenhet.

Flyttar gränser.
Ett helt skräddarsytt bygge som Baltic 111 Raven kan vara en möjlighet att tänja gränserna
för teknologi, design och innovation och skapa något verkligt unikt.

Varför ska man bygga i Kolfiber?

Konstruktion i kolfiber är särskilt lämplig för just byggandet av ”one off- båtar”. Materialet är exceptionellt starkt. Låg vikt och styvhet gör stor skillnad i seglingsegenskaper. Om behovet av motorstyrka kan reduceras behövs mindre bränsle och därmed sparas vikt och utrymme.

– En annan fördel är flexibiliteten vad gäller designen. Det är lättare att forma komplexa rundningar när man arbetar i kolfiber, framhåller Henry Hawkins. Användning av komposit i skrov och däck ger även god termisk effektivitet som är betydelsefull inte bara vad gäller luftkonditionering i varma vatten utan även som isolering vid segling i kallt klimat.

– Vi får fler och fler frågor om just detta.
Ljudisolering är också ett ämne av högsta prioritet.

– Vi kan garantera vilken nivå av ljudisolering som helst, om kunden är beredd att kompromissa vad avser utrymme ombord och ökad vikt. Vi bygger båtar som är tystare än de flesta hem, till och med tystare än bibliotek. Frågan är inte längre vad som är möjligt utan hur långt kunden vill gå.

– Jag har suttit i hytter där det känts som om all luft sugits ut eftersom du inte hör någonting alls, berättar Henry Hawkins.

Effektivitet och avtryck

Många kunder vill diskutera hållbarhet och Baltic Yachts hjälper dem att fatta väl informerade beslut.

– En stor del av vår företagskultur handlar om vår förmåga att lära nytt och när det kommer till miljöpåverkan lär vi oss hela tiden. När kunder kommer till oss med sina idéer på området arbetar vi med dem för att komma fram till om deras idéer ger någon miljönytta eller inte, förklarar Henry Hawkins.

– Våra unga medarbetare kräver att vi tar miljön på stort allvar. De vill arbeta på ett företag som tar sitt ansvar och inte bara ser till vinstintresset. Detta är nu en del av kulturen på Baltic, tillägger han.

Redo att börja bygga

Innan man börjar bygga ges kunden möjlighet att dubbelchecka alla rumsvolymer, liksom siktlinjer och ergonomi.

– När det gäller specialbyggda båtar är det sällsynt att vi inte gör någon form av fullskalig modell, förklarar Henry Hawkins.

– Vi har byggt modeller av hela båtar med fördäck, sittbrunn och styrkonsoller på plats. Vi bygger ofta modeller i full skala av kabiner med alla inredningsdetaljer inkluderade. Man kan dra fingrarna över ytor av trä, tyg och läder och ta i handtag, mixtra med belysningen, allt för att få den rätta känslan.

– Innan vi började bygga Canova, vår Baltic 142, arrangerade vi en middag för kunden i en fullskalig modell av sittbrunnen och vi hade lunch i en annan fullskalig modell av Raven, en Baltic 111. Vi använder också AR-glasögon, men inget slår den rent fysiska upplevelsen. Baltic Yachts tillåter mycket större svängrum vad gäller innovation, justeringar och anpassningar genom hela designprocessen än de flesta andra varv.

– Hur förberedd du än är kommer du hela tiden på dig själv med att vilja göra små förändringar och det är vi öppna för. Alla här är det. Från ingenjörerna till båtbyggarna på golvet och förmännen som ofta vet vad som kan förbättras för att man ska undvika problem i framtiden. Det är det som är erfarenhet och det är det som du får när du bygger med Baltic, konstaterar Henry Hawkins.

En stor del av lyckan att låta bygga sin egen båt är att besöka varvet. Ägaren är alltid välkommen med sitt team.

– Bara när du har stått bland båtbyggarna i hallen förstår du fullt ut vad du kommer att få.

Att för en stund känna sig delaktig i denna värld är en unik upplevelse. När våra kunder kommer på besök glöms vi i ledningen ofta bort. Kundernas intresse är helt fokuserat på förmännen och båtbyggarna runt omkring, och det känns underbart, säger Henry Hawkins och avslutar:

– Vår expertis har gjort det möjligt för oss att under de senaste tio åren leverera tolv båtar över 100 fot, alla inom tre procent av kontrakterad vikt, inom tre procent av avtalad budget och inom en vecka av avtalad leveranstid. Det är ett resultat som vi är väldigt stolta över.

Annons

Lämna en kommentar