Ocean Quality Systems: Superkatamaraner för tuff och trygg segling
Det ska gå att segla långt, i alla väder och i alla farvatten – trots liten besättning. Sådan är filosofin bakom båtarna från finska varvet OQS, vars målsättning är att leverera världens bästa superkatamaran.
I finska Österbotten har det byggts båtar under århundraden. Ocean Quality Systems, eller mer populärt OQS, är med sina superkatamaraner ett av de senaste i raden av berömda varv i området. Varvsindustrin i Österbotten betecknas i dag av de flesta som världsledande inom tillverkningen av exklusiva segelbåtar, bland de mest kända finner vi grannföretagen Swan och Baltic. OQS har tillsammans med Germán Frers tagit fram en serie katamaraner som skall kunna seglas av en liten besättning, i alla väder till alla destinationer – därav namnet Ocean Explorer. Med en sådan målsättning har endast de mest avancerade och tåliga komponenter kunnat användas. Titan och kolfiber är några av de mest välkända, men också de övriga måste uppfylla varvets krav för att nå målsättningen: att till kunderna kunna leverera världens bästa katamaran.
De flesta av de på marknaden vanliga katamaranerna är i motsats till dem från OQS byggda i stora serier till en snålt tilltagen budget, detta då ett stort antal tillverkare slåss om att vara billigast. Produktionen av båtarna sker i Jakobstad. Vid tillverkningen använder sig OQS vid sidan av sin egna båtbyggare av yrkesskickliga underleverantörer från bygden. Sedan starten 2010 har tre Ocean Explorer 60 levererats och i vår sjösätts en Ocean Explorer 72. Under de senaste åren har även andra typer av specialbyggen levererats till kunder med egna idéer och krav, krav som andra båtbyggare haft svårt att uppfylla.
Personlig utformning
Av de Ocean Explorer 60 som hittills levererats är, med undantag av skrov och däck, ingen den andra lik, eftersom varje beställare har haft sina egna åsikter om vad de vill ha byggt. Inredning och teknik, motor, rigg, mast och segel, är helt anpassade till kundernas behov och krav. Tillsammans med kunden läggs mycket tid på att i detalj planera konstruktion och byggnation. Alla båtar byggs med vakuuminjicerade skrov och däck i kombination med glasfiber, kolfiber och epoxiharts. Alla skott kommer att göras i pre-peg. Föredrar kunden ett ännu lättare skov används endast kolfiber. Det finns även förutsättningar att bygga skrov och däck med en kombination av kolfiber och flax, en helt ny typ av fiber. Alla strukturella laminat skannas för att säkerställa kvaliteten. Båtarna målas med det målningssystem som kunden önskar och arbetet utförs endast av certifierade experter.
Anpassad för långsegling
På den 72 fots katamaran som just nu färdigställs har en hybridlösning för framdrivning konstruerats. Två elmotorer på vardera 100 kW driver propellrarna, en för vardera skrov. Hybridsystemet är levererat av tyska Torqeedo. Finska Oceanvolt och andra experter har även varit med i utvecklingen av nya projekt. Vid segling kommer man att kunna använda elmotorerna som generatorer och inte behöva förbruka något bränsle. Två mycket bränslesnåla dieselgeneratorer producerar el. Som tillägg finns solpaneler, som i solljus kan producera upp till 4 kW. För att ytterligare möjliggöra för ägaren att kunna spendera flera veckor ombord utan att gå i hamn, finns det extra kyl och frysutrymmen samt överdimensionerade bränsletankar på båten. Självklart finns det också vattenrenare för egen vattenproduktion som producerar rikligt med färskvatten.
Inredning i naturmaterial
Inredningen görs alltid i naturmaterial och vi använder ek, valnöt och kanadensisk ask som basråvara, men kan även bygga i teak eller annat valfritt träslag om så önskas. Det finns tre olika nivåer för tillverkningen av inredningar: standard, lätt och superlätt. Den superlätta är gjord med mycket lätta kolfiberförstärkningar med honeycomb som distansmaterial. Värt att notera är att inte ens med val av en superlätt inredning kan man med ögat se någon skillnad mellan den och en standardinredning, eftersom detaljerna och ytbehandlingen är av samma höga kvalitet med oöverträffad finish på ytor och detaljer. Finns det behov kan en Oceanexplorer även inredas med mycket målade ytor och tyg- eller läderbeklädda detaljer.
Bekväm segling trots liten besättning
Seglingsegenskaperna och volymen på OE60 kan jämföras med en enskrovsbåt på kring 80 fot. Att kunna segla 300 sjömil på ett dygn är inget ovanligt. Då skrovet är mycket styvt och skrovformen optimalt konstruerad blir bekvämligheten bättre än den ombord på en enskrovsbåt. För att göra båtarna ännu säkrare är de utrustade med ett så kallat ”quick release-system”. Vid en viss lutning släpper storseglet och man tappar kraften i seglet. Storskotstravaren styrs med en hydraulisk cylinder, där en ventil öppnas så att travaren blir frisläppt då lutningen för båten går över den definierade vinkeln för maximal lutning.
Varvets filosofi är att man med en liten besättning alltid ska kunna segla säkert. Mast och bom i kolfiber är standard. För den som efterfrågar ännu högre prestanda kan varvet leverera en roterande mast i ”high modulus” kolfiber. Även rullbom kan levereras, igen allt enligt kundens önskemål. Alla segel blir naturligtvis anpassade till den rigg som kunden beställer och samarbetet med segelmakaren sker därför löpande under byggnationen. Val av form och duk görs i samråd med kund varv och segelmakare. Vill du segla långt, säkert och bekvämt, fortare än de flesta och inte nöjer dig med en massproducerad standardkatamaran – då skall du titta närmare på Ocean Explorer.