Moonen Yachts: Magniska Moonen mot nya mål

Här ger Marianne Hendriks, vd på Moonen Yachts, sin bild av framgångarna, berättar om pågående båtbyggen och om den kurs som varvet tar ut inför framtiden.

Moonen Yachts: Magniska Moonen mot nya mål

Under det gångna året har många exklusiva märken drabbats hårt av pandemin och företag har tvingats slå igen. Hur har nederländska Moonen Yachts inte bara lyckats hålla sig flytande utan till och med växa?

Vad har varit den största utmaningen för Moonen Yachts under det gångna året?
– Å ena sidan ser jag pandemin som en utmaning, å andra sidan har vi visat att det är möjligt att på ett framgångsrikt sätt sälja yachter online. 2020 var ett mycket framgångsrikt år för oss. Vi sålde två yachter förra året, helt och hållet via nätet. För den 36 meter långa KOKORO (YN199) ordande vi allt via telefon, mejl, videosamtal eller Whatsapp och alla beslut togs online. Ägaren såg inte yachten i verkligheten förrän hon levererades till sin slutdestination! Det är absolut möjligt att arbeta på det här viset, det krävs bara ett annorlunda tillvägagångssätt.

– Under pandemin har människor blivit vana vid att kommunicera via Zoom eller Teams, så därför har det också blivit lättare att använda sig av de här redskapen. När man som vi också bygger yachter på spekulation finns det alltid en båt som är under produktion som vi kan visa för kunden, även online. För många människor är det väldigt viktigt att kunna se något handgripligt för att få en känsla för produktens kvalitet, istället för att bra titta på ritningar på ett papper.

– Rent generellt har pandemin gett oss nya möjligheter: Människor söker efter en plats där de kan känna sig trygga och säkra med sin familj och sina vänner, och om du är ombord på en yacht blir det din egen säkerhetsbubbla. Självklart är det här inte en lätt period, men jag tycker att vi ska förbli optimistiska.

2019 fick Moonen nya ägare, vilken kurs har varvet nu tagit ut?
– En mycket löftesrik! Under 2020 sålde vi två stycken 36 meters Moonen Martinique-yachter. Den första båten, M/Y KOKORO, levererades till sin ägare tidigare i år och det andra projektet, YN200, kommer att kompletteras i slutet av det här året för en återkommande kund i USA. Dessutom har vi ytterligare två yachter under produktion, på 34 respektive 36 meter. Entusiasmen och stödet från våra nya, australienska ägare, Matthew och Louise Baxter, i kombination med den nyligen utsedda ledningen, har inneburit en energikick för alla våra anställda och burit fram vårt varumärke till en världsledande position. På Moonen känner vi stödet från paret Baxter varje dag. Genom deras nätverk och passion för yachter kan vi öka produktionskapaciteten och ta oss in på nya marknader.

– Förhandlingar och försäljning sköts helt och hållet av vårt team i Nederländerna, men Matthew och Louise introducerar oss mer än gärna för potentiella kunder. Förutom i Australien har Moonen kunder i USA, Mellanöstern och så klart i Europa. I Sverige samarbetar vi sedan många år med Scandinavian Marine, som byggt och sålt tre båtar hos oss åt nöjda, svenska kunder. Vi bygger lokalt, vi agerar globalt.

Vilka grundläggande förändringar har genomförts sedan den nya ledningen utnämndes och vilken är strategin för att säkra Moonen Yachts framtid?
– I juni förra året, när jag utnämndes till vd och Nicky van Zon till teknisk chef, utvecklade vi tre strategier; en kort, en medellång och en långsiktig. Tillsammans fokuserar vi på varvets framtid och välmående. Vi är fortfarande specialiserade på att bygga semi-custom superyachter mellan 30 och 50 meter i stål och aluminium och vi fortsätter att bygga skrovet innan kunden kommer in i bilden. Den här delen av vår strategi har inte ändrats, men vi koncentrerar oss inte längre på ombyggnader eller på att bygga full-custom yachter. Om en kund kommer till oss med ett personligt projekt är vi självklart öppna för en diskussion, men vårt primära mål är att bygga yachter utifrån existerande plattformar. Att bygga på spekulation utifrån en given plattform minskar leveranstiderna avsevärt, förbättrar kvaliteten och lämnar ändå utrymme för betydligt fler personliga val än hos de flesta andra semi-customtillverkare. Vad gäller ombyggnader tar vi endast hand om båtar från Moonen Yachts, inte från några andra varumärken.

Moonen Martinique är en populär modell – varför valde ni att släppa den mer klassiska yachten Moonen 110 på marknaden?
– Det är en intressant fråga, men svaret är givet. Vår strategi bakom beslutet är följande: I vår karibiska serie är den 36 meter långa Martinique helt klart mycket efterfrågad. I samma serie har vi den 42 meter långa Marquis med en något annorlunda utvändig design, som också röner stort intresse. Våra klassiker, som Moonen 97 och Moonen 84 (som känns igen på den utsvängda bogen), drar också till sig stor uppmärksamhet. Till dem som vill bygga något modernt, men med klassiska linjer, erbjuder vi Moonen 110. De viktigaste aspekterna för den här yachten, som hållbarhet och sjövärdighet, är de samma som för Martinique och Marquis. De har alla designats av René van der Velden Yacht Design, men eftersom de yttre linjerna är olika har de också olika publik. Tillverkningen av Moonen 110 stoppar inte tillverkningen av Martinique – båda två stärker varvets portfolio och kompletterar varandra.

Har Moonen Yachts tillräckliga resurser för forskning och för att utveckla sin egen kunskap om hållbart yachtliv?
– Med tanke på de nya Tier III-reglerna som helst fokuserar på utsläppsfria och gröna yachter är det ett hett ämne som bör stå på varje varvs agenda. Vad gäller hållbarhet ligger vi inte i framkant just nu vad gäller att bygga ”den mest gröna yachten”. Däremot tar vi självklart miljön i beaktande och anpassar oss efter reglerna för att följa alla tillämpliga normer.

– Vår forsknings- och utvecklingsavdelning undersöker möjligheterna att använda framdrivningssystem som kombinerar diesel och elektricitet, hybridsystem eller system som återanvänder energi ombord. För ögonblicket, när vi bygger semi-custom yachter som byggs på förkonstruerade plattformar, har vi ännu inte några hybridsystem. I framtiden, när efterfrågan på hybridyachter ökar, eller om regelverket tvingar oss, kommer vi självklart att anpassa vår strategi, undersöka frågan och erbjuda våra kunder en lösning.

Vilken har varit din hittills bästa dag på Moonen Yachts?
– Jag tror att det var den 9 oktober förra året, när vi laserade M/Y KOKORO. Jag sov dåligt natten före eftersom jag var så stressad. Vi hade ansträngt oss så för att skapa detta vackra konstverk och tre gånger drömde jag att hon föll ur lyftkranen. Vi har ett mycket erfaret team, så självklart gick allt väldigt väl. Jag minns att jag tittade på alla våra anställda som stod vid dockan på kajen och alla kände en djup tillfredsställelse över att ha förverkligat kundens dröm. Det var den första båt som varvet byggde tillsammans med Matthew och Louise Baxter och under min ledning, så det var ett speciellt ögonblick som jag definitivt betraktar som min bästa dag hittills.

Annons
Sjöö Sandström Klockor

Lämna en kommentar