Turquoise Yachts: Hantverkstradition och modern design i harmoni

Turquoise Yachts: Hantverkstradition och modern design i harmoni

Högsta kvalitet till högst konkurrensmässiga villkor. Hos Turquoise Yachts i Istanbul sätter man en ära i att hitta lösningar när kundens drömmar ska förverkligas. Varvets svenske vd Patrik von Sydow berättar här om ett internationellt företag med stolta anor.

Hur hamnade du i Istanbul?
– Var man arbetar och bor beror ofta på tillfälligheter. Själv har jag drivit varv i Istanbul tidigare, mellan 2010 och 2013. När jag 2019 fick frågan om jag ville återvända till staden och ta över Turquoise kunde jag inte motstå frestelsen, det var ett lätt beslut att ta.

Hur känns det att ha fått förtroendet att leda Turkiets främsta, och ett av världens ledande, varv?
– Jag är lyckligt lottad som får möjligheten att fokusera på att skapa goda resultat, samtidigt som jag får arbeta inom marinindustrin och med båtar, som verkligen är något jag brinner för. Att få vara med och skapa superyachter är givetvis en lika givande som spännande utmaning, utifrån flera aspekter. När man arbetar på ett båtvarv är man involverad i det mesta: allt från små detaljer till konstruktion och design, och givetvis i kontakten med kunderna. Det tar uppemot tre år att bygga och leverera en av våra båtar, så det är en lång relation som byggs upp under projektets gång.

Vad ser du för skillnader mellan att driva ett varv och bygga båtar i Turkiet jämfört med i södra Europa, i till exempel Italien?
–Turkiet är ett land med otroliga möjligheter och befolkningen här har en fantastisk arbetsmoral. Man arbetar hårt och gärna. Lägger man sedan till den uttalade viljan att göra bra ifrån sig – oavsett om det rör sig om tillverkning eller service – så borgar det för ett mycket gott resultat. Det resulterar också i att produktiviteten oftast är högre än på ett europeiskt varv. Turkiet har dessutom en ung befolkning och utbildningsnivån är väldigt hög, det är därför lätt att hitta välutbildad personal. Vi har till exempel 35 naval architects bland våra 400 medarbetare, vilket är ovanligt många för ett varv av vår storlek. Förutom egen personal har vi ofta lika många lokala underleverantörer och samarbetspartners på plats, vilket i sin tur skapar god flexibilitet.

– I Turkiet är man lösningsfokuserad och tar sig mer än gärna an utmaningar som kanske inte alltid är de enklaste. Det är en inställning som är absolut nödvändig när man bygger och konstruerar full-custom superyachter, där varje designdetalj har sina unika kriterier och lösningar, som vi sedan kopplar samman med våra tekniska och standardiserade lösningar här på varvet.

– Tack vare den höga arbetsmoralen och de höga ambitionerna hos våra medarbetare har vi nått smått revolutionerande framgångar på flera områden: Ljudnivåerna på våra yachter är till exempel några av de lägsta i världen. Jag hör ofta kaptener berätta om glädjen att lägga ut från hamn utan att ägaren ens märker det.

– Jag vill också poängtera att Turkiet har en imponerande marin tradition. Tack vare den långa säsongen använder man sina båtar, både segel- och motorbåtar, från maj månad till långt in i oktober. Landets kustremsa är cirka 800 mil lång med en skärgård med mycket trafik av nöjesbåtar.

Vilka fördelar har den kund som låter bygga sin båt hos er?
– För det första innebär fördelaktiga valutakurser att kunden kan avsätta en betydligt större budget för material och inredning och ”drömfunktioner” som verkligen gör skillnad. Dessutom har vi här i Turkiet ovanligt mycket kapacitet och teknisk kunskap in-house. Det gör att vi kan vara mer kostnadseffektiva när det gäller att skapa alla de speciallösningar som en superyacht kräver, eftersom vi bland annat får kortare ledtider. Till exempel utför vi själva aluminium- och stålarbeten upp till 140 meters längd i våra egna hangarer strax utanför Istanbul.

– Det här är en stor skillnad jämfört med utvecklingen i Nordeuropa, där många varv är mer av projekthubbar istället för att vara båtkonstruktörer med all nödvändig kunskap inom de egna väggarna.

– Lägg därtill den höga produktionstakten och den nyss nämnda höga utbildningsnivån, kombinerat med en lång och gedigen tradition. Turquoise Yachts för i sin moderna tappning ett månghundraårigt arv av förstklassigt hantverk vidare. Även själva varvet har en lång historia bakom sig. Varvet, som för 25 år sedan fick namnet Turquoise, har byggt båtar sedan början av 1970-talet, och sammanlagt 74 båtar härifrån har sjösatts. Det var också hos oss som Turkiets första superyacht tog form. En del av mina kollegor har dessutom varit här från starten, vilket borgar för en värdefull kontinuitet inom företaget.

Påverkas ni av den politiskt ansträngda situationen i Turkiet?
– Nej, det tycker jag inte. Trots den politiska situationen, och trots att Turkiet gränsar till flera länder med politisk instabilitet är Turkiet ett land där man främjar export. Den politiska situationen påverkar inte industrin som är väldigt omfattande. Generellt sett är Turkiet ett väldigt välfungerande samhälle, med till exempel ett imponerande vägnät, imponerande IT-system och en sjukvård som kanske är den bästa i Europa. Tilläggas kan att vi även har egna kontor i Monaco och i Fort Lauderdale i USA, vilket gör att vi både kan nås med lätthet och lära direkt från världsmarknaden.

Vad är på gång på varvet just nu?
– Just nu har vi sex stora projekt på gång. Fem båtar byggs i dag på varvet: En 51 meters Dykstra design, en 53 meters motoryacht, en 56 meters klassisk explorer, liksom två Vallicelli – en på 74 meter, en annan på 75 meter. Dessutom har vi börjat arbetet med en 79 meters motoryacht i en helt ny design som ingen har sett tidigare.

– 2020 var trots pandemin ett fantastiskt år med nya ordrar och nya leveranser och vi nyanställer för fullt. På grund av pandemin, eller snarare tack vare den, har vi varit tvungna att hitta nya lösningar lokalt och det är fullt möjligt då här finns ett högkvalitativt kluster av underleverantörer som gör världsledande komponenter. Många lokala samarbeten har stora fördelar, inte minst vad gäller priset. Sammantaget gör det att vi ser framtiden an med stor tillförsikt.

Annons
Sjöö Sandström Klockor

Lämna en kommentar