EAC Group: Affärsflyget mot nya höjder

EAC Group: Affärsflyget mot nya höjder

Intresset både för att chartra och köpa flygplan har aldrig varit större än nu. I pandemins spår har många upptäckt de stora fördelarna med att flyga privat.

– Från november till februari brukar det vara lågsäsong för privatcharter, men för min del har det här varit den bästa hösten och vintern någonsin. Många har tröttnat på att sitta hemma och har börjat resa igen, konstaterar Anna Bergman, vd för EAC Group AB (European Aviation Consulting Group).

Samma sak gäller för flygplansförsäljningen, berättar Gunnar Samuelsson, ansvarig för bolagets försäljningsdel:
– Jag har aldrig haft så många kunder sedan jag började i branschen 1989.

Tillsammans grundade de EAC Group för fyra år sedan. Med sammanlagt närmare 50 års erfarenhet från flygbranschen hade de båda insett att det fanns plats för ett företag med en lite bredare service än vad som är normalt i branschen.

Samtidigt som taxi- och affärsflyget på senare år utvecklats i snabb takt har det också blivit betydligt mer svårnavigerat för kunderna. EAC Group kombinerar därför charter, försäljning och management. Bolaget lotsar kunderna rätt och hjälper dem i deras val, oavsett om de funderar på att köpa ett eget plan eller vill chartra ett för att åka på en semester eller affärsresa.

Ökning efter pandemin
När pandemin bröt ut för två år sedan och gränser stängdes fick det konsekvenser för hela flygbranschen, även för EAC Group. Men ganska snart kom inte bara de gamla kunderna tillbaka – många nya upptäckte också EAC Group och dess tjänster. Och även om affärsresenärerna fortfarande dominerar har antalet privatkunder ökat efter pandemin. Skälen är flera.

– Det har inte funnits så många reguljära avgångar att välja mellan och en del har ändå velat åka på semester, säger Anna Bergman.

Säkerheten har också varit en avgörande faktor. Den som flyger privat behöver inte vistas i flygplatsterminalen och utsätta sig för smittorisk.

– Dessutom desinficerar vi varje plan väldigt noga inför varje ny flygning, förklarar hon.

När pandemin nu börjat klinga av och restriktioner släpps märks det dock inte någon tillbakagång. Tvärt om.

– Ett flertal stora kommersiella reguljärflygbolag har drabbats hårt under pandemin och det finns fortfarande inte så många flighter med reguljärflyg att välja mellan. Biljettpriserna har dessutom gått upp, poängterar Anna Bergman.

Gunnar Samuelsson ser ytterligare förklaringar till det fortsatt ökande intresset för att flyga privat.

– Reguljärflyget har blivit mycket struligare än det var tidigare i och med alla nya reserestriktioner som följt på pandemin. Allt tar helt enkelt mycket längre tid.

Exceptionell efterfrågan
Men även försäljningen av privatplan har alltså nått helt nya höjder. Och det på bara några få månader. – Det senaste halvåret har det skett en prisökning på 30 procent för begagnade flygplan och idag finns nästan inga plan att köpa. För nya flygplan ligger leveranstiden på mellan ett och upp till tre år, berättar Gunnar Samuelsson. Förklaringen till den aktuella situationen går drygt tio år tillbaka i tiden – till Lehmankraschen 2008.

– Kraschen drabbade flygbranschen väldigt hårt. Fram tills nu har det därför varit svårt att sälja nya flygplan och produktionen har dragits ner. Och därför finns det inte heller så mycket begagnat att vare sig sälja eller köpa. Att öka produktionstakten är inte heller något som görs i en handvändning.

– Om jag skulle annonsera ut ett flygplan idag skulle uppemot 30-40 intressenter höra av sig samma dag.

Tidsbesparande och flexibelt
Vilka är det då som vänder till EAC Group och varför? För dem som väljer att chartra ett plan är de stora tidsbesparingarna ett huvudskäl. Det handlar inte bara om väntetiderna på flygplatsen. Anna Bergman ger ett exempel med ett företag som skulle besöka ett antal leverantörer i Europa. Om personalen hade åkt reguljärt hade de inte bara behövt övernatta på en del flygplatser för att kunna flyga med kommersiella flyg, utan även stå för marktransportkostnader för att ta sig från flygplatserna till destinationerna. Men ett chartrat privatplan kunde hela resan göras på en och samma dag.

– Dessutom blev resan billigare med oss, konstaterar Anna Bergman.

En annan stor fördel är flexibiliteten. Skulle till exempel ett möte dra ut på tiden väntar planet och dess besättning.
Inför varje charterflygning görs en noggrann planering, så att resan blir precis så som kunden önskar. – Det handlar om att lära känna kunden. För vissa är planets estetik viktig, medan en del kräver att piloterna har ett visst antal flygtimmar bakom sig. Andra har kanske önskemål om särskild catering

Behovsprofilen viktig
Vad kostar det att flyga per timme? Det är ofta den första frågan som Gunnar Samuelsson får från dem som funderar på att köpa ett eget plan. Han förklarar då att det finns betydligt fler parametrar att ta i beaktan. Ett flygplansköp handlar om så mycket mer än pengar. – Ett flygplan ska ses som ett värdefullt och flexibelt arbetsredskap. Att ha sina egna piloter som man lär känna är dessutom en stor trygghet.

Valet av flygplan handlar först och främst om vad man värdesätter. För många människor är tid lika med pengar och för den som reser mycket i jobbet kan det till exempel vara värdefullt att komma hem i tid till middagen eller hinna följa med på barnens träning. Inför valet av flygplansmodell görs därför en detaljerad behovsprofil. Hur och till vad tänker kunden använda planet? Om man till exempel tänker åka fram och tillbaka till Spanien krävs ett helt annat flygplan än om man vill flyga runt i Skandinavien. – Man måste också tänka på hur lätt det är att få service och support till den flygplansmodell man väljer. Väljer man ett mindre vanligt märke kanske det bara går att sköta underhållet utomlands, poängterar han.

Störst intresse bland kunderna är det för begagnade plan som är mellan tre och tio år – detta eftersom värdeminskningen är förhållandevis stor de tre första åren. – Om man i stället köper relativt nytt gör man en god investering, samtidigt som man håller nere driftskostnaderna. Ett flygplan som sköts och underhålls enligt tillverkarens föreskrifter har en väldigt lång livslängd, slår han fast.

Både Gunnar Samuelsson och Anna Bergman tror att det ökade intresset för affärs- och taxiflyg kommer att hålla i sig, och det oavsett att vi med kriget i Ukraina nu gått in i en ny tid med global instabilitet och osäkerhet. – Under senaste två åren har många upptäckt privatflygets alla fördelar. De kommer nog att ha svårt att börja flyga reguljärt igen, även när de stora bolagen börjat återhämta sig.

Populära flygplan att chartra

Cessna Citation CJ3.
Passagerarkapacitet: 6
Räckvidd: 2200 km (Stockholm-Malaga med 4 passagerare ombord)
Marschhastighet: 770 km/h
Pris per timme (ca 35 000kr)

Cessna Citation XLS.
Passagerarkapacitet: 9
Räckvidd: 5400 km (Stockholm till Gran Canaria med 8 passagerare ombord)
Marschhastighet: 800 km/h
Pris per timme (ca 40 000kr)

Bombardier Global XRS.
Passagerarkapacitet: 19
Räckvidd: 11 000 km (Stockholm till Los Angeles med 14 passagerare ombord)
Marschhastighet: 915 km/h
Pris per timme (80 000kr)

Annons
Sjöö Sandström Klockor

Lämna en kommentar