Heyman Yachts: Båten som bad om att bli byggd

Heyman Yachts: Båten som bad om att bli byggd

Människans behov ombord var utgångspunkten när båtdesignern Gabriel Heyman skapade sin nya båt. På estniska varvet Ridas Yachts tar det första exemplaret just nu form.

Ibland är det som om stjärnorna radar upp sig för att allt ska stämma – idé, personkemi och ömsesidig förståelse. Båtdesignern Gabriel Heyman levde i många år med en båt som ville bli född. Ibland trängde hon sig på och det blev till en ny skiss, sen hamnade hon lite längre bak i hjärnvindlingarna för att på nytt ploppa upp och utvecklas några snäpp till.

– Det är märkligt hur en idé kan få eget liv och med jämna mellanrum dyka upp och kräva att bli tagen på allvar och föras vidare, konstaterar Gabriel Heyman om sin Heyman 42 PPH, Pocket Pilot House.

Hon var en båt som tryckte på, som insisterade på att bli ritad. Och det var nog också meningen att hon skulle bli ganska annorlunda.

– Man kan ju rita en båt utifrån själva båten. Det där vanliga: skrov, sittbrunn, rigg, inredning, köl och roder… Men jag hade en tanke om att vända på det, och istället rita båten utifrån människan. I de flesta båtar går man ner och så är man inne i båten, som Jona i valfiskens buk. Jag ville skapa en helt annan känsla. Ute och inne hänger ihop. Man går in i båten, inte ner i båten.

Båt för lång säsong
Men det är minst lika viktigt att båten är fin att segla. Med sin långa vattenlinje kan PPH:n tillryggalägga avsevärda distanser till sjöss. Heyman Yachts samarbetar sedan länge med Chalmers och andra universitet för att utveckla ännu mer effektiva skrov, kölar och roder. Balansen mellan segelplan, skrovform och kölplacering är ett prioriterat område. Den grunda kölen, 1,44 meter, gör det lätt att hitta oupptäckta ankarplatser. Ett fällbart centerbord i kölbulben som tillval ökar djupgåendet till tre meter och ger ännu lite bättre prestanda på kryssen.

– Båten ska vara till för sin ägare, den ska trygg och omhändertagande. Man lämnar sin fina vik en vacker morgon och då ska det vara kul och enkelt att segla, man ska få ut maximalt av båten.

Projektet har landat i en båt där man kan leva bekvämt och aldrig känner sig instängd, samtidigt som det är en fin segelbåt. Med isolerglas, god värme, rejält kök, ett par sköna sängar, bra badrum och plats för allt man vill ha med sig.

– Jag ville göra en båt som fungerar under en längre säsong. Men det kräver också att hon är riktigt välbyggd. Att hon åldras vackert och kanske kan gå vidare mellan generationerna. Därför vi har letat efter ett varv som kan bygga med högsta kvalitet, förklarar Gabriel Heyman.

Hittat rätt varv
Efter flera års sökande och kontakter med närmare 30 välkända tillverkare i olika länder fann Heyman Yachts till slut ett varv i Estland som uppfyllde alla krav. Och mer därtill. Ridas Yachts ligger utanför Tallinn. Under fyrtio år har starbåtseglaren Ridas Kaleininkas byggt upp ett fulländat varv. Ända sedan sommar-OS i Tallin 1980 har han byggt båtar, allt från små kappseglare till superyachter, med svårslagen kvalitet och kontroll på de minsta detaljerna. – När man driver ett eget, lagom stort och flexibelt varv är det lätt att följa sina instinkter. Direkt när jag såg ritningarna kände jag att Heyman 42 PPH skulle vare en perfekt båt för oss att bygga, berättar Ridas Kaleininkas.

Sjösättning till sommaren
Mycket tid och tankekraft har lagts ned på att ta fram formar, verktyg och att få alla delar på plats i rätt ordning. Det är en grundförutsättning för kvaliteten. Det första skrovet kom ur sin form i december och alla delar håller på att ta plats under vårvintern. Den första båten, av hittills fem beställda, sjösätts i början av sommaren. – Hela det här arbetet kräver bra kommunikation och förståelse mellan oss och designern. Det är miljoner små och stora beslut som ska fattas i snabb följd, då gäller det att det finns öppen dialog, fortsätter Ridas Kaleininkas.

I grunden ligger en djup respekt för varandras speciella yrkeskunskaper. Ett bra samarbete mellan designer och byggare är ovärderligt. Till det behövs tillit och prestigelöshet, kryddat med en gnutta humor. Efter att ha ritat och byggt båtar i 25 år på många olika varv är Gabriel Heyman säker på sin sak:

– Så här roligt har det aldrig varit förut.

Citat Ridas Kaleininkas:
”Direkt när jag såg ritningarna kände jag att Heyman 42 PPH skulle vare en perfekt båt för oss att bygga.”

Annons
Sjöö Sandström Klockor

Lämna en kommentar