Drömbygge i trygga händer

Tillberg Design of Sweden – Drömbygge i trygga händer

En yacht helt designad utifrån din egen vision och dina specifika behov. Tillberg Design of Sweden följer dig på hela resan mot din unika yacht och hjälper dig att överträffa dina egna drömmar.

Många har säkert någon gång funderat på att designa och bygga sin egen yacht, allt ifrån en hundrafotsbåt till en hundra meters superyacht. En yacht skräddarsydd utifrån de egna önskemålen och behoven. Och oavsett storlek behöver man mer eller mindre följa samma designprocess.
– Det här handlar om teamwork, om en resa som vi gör tillsammans. Vi på Tillberg Design of Sweden har gjort den här intressanta och utvecklande resan med många kunder genom åren, konstaterar Daniel Nerhagen, företagets yacht director.


De som vänder sig till Tillberg Design of Sweden för att skapa sin unika yacht har oftast haft en eller ett par serietillverkade yachter tidigare och vill nu ta steget fullt ut och skapa sin verkliga drömbåt.

Behovsanalys

Designprocessen mot en färdig båt börjar långt innan de första skisserna tas fram.
Det första, och kanske allra viktigaste, steget är att lära känna kunden och få en fördjupad förståelse för vad som är viktigt för honom eller henne och vad som inte går att kompromissa om.


– Många som vänder sig till oss har på förhand gjort sig en bild av vad det är för yacht de vill ha, kanske har de sett en yacht som de fastnat för. Men det är inte alltid den yachten som passar just dem, menar Daniel Nerhagen.

Det handlar helt enkelt om att göra en grundlig behovsanalys. Om kunden vill segla under långa perioder med familjen behövs kanske både ett klassrum och ett bra kontor, liksom väl tilltagna förrådsutrymmen. Ska yachten istället fungera som partybåt på Medelhavet eller användas för representation ser behoven helt annorlunda ut.


– Ju längre man kommit i processen desto svårare blir det att ändra saker och desto mer kostar det. Därför är behovsanalysen verkligen viktig.
I designerns uppdrag ingår också att hantera kundens förväntningar. Daniel Nerhagen ger ett exempel: Kunden vill kunna ta sig till sin yacht med helikopter och tycker att det räcker med en helikopterplatta i aktern. I ett sådant läge brukar designteamet rekommendera en platta föröver för landning och en i aktern för parkering – av ett enkelt skäl: – När helikoptern landar flyger alla lösa föremål iväg. Därför kan besättningen till exempel inte duka upp för lunch i förväg åt dig och dina gäster om ni landar i aktern.

Planer och flöden

När alla funktioner och behov är på plats och väl definierade är det dags att börja titta på vilken storlek och typ av skrovform som behövs, liksom antalet besättningsmedlemmar, för att yachten ska vara operativ och kunna leverera önskad service. Det är också nu som det stora pusslet börjar läggas för att hitta den viktiga balansen mellan design och funktion, så att både ägarens och gästernas upplevelse ombord blir optimal.


– Det finns många coola yachter med superfina gästområden där stort fokus har legat på designen, men där man tyvärr missat mycket av servicebiten och infrastrukturen. Besättningsutrymmen kan vara så undermåliga att det är svårt eller rent av omöjligt att sköta servicen ombord på ett effektivt och bra sätt, säger Daniel Nerhagen.

Med erfarenhet och smarta lösningar kan man skapa en layout som uppfyller alla önskemål och skapa en plattform som ger både gäst och besättning den bästa upplevelsen och arbetsplatsen.

Exteriör design

När det kommer till profil och uttryck på yachten är den exteriöra designen det som flest kommer se, uppleva och kommentera. En vacker eller unikt designad yacht är så klart varje ägares största önskan. I många fall börjar därför designprocessen lite bakvänt: Kunden har från början bestämt sig för hur han eller hon vill att yachten ska se ut, hur många däck den ska ha eller hur lång den ska vara. Man börjar således med de yttre attributen och designar exteriören först. Men när kunden därefter försöker placera alla andra funktioner enligt sin vision och kravspecifikation blir resultatet sällan särskilt lyckat.


Många kompromisser måste göras under resans gång, framför allt gällande flöden och praktiska funktioner. Därför rekommenderar Tillberg Design of Sweden alltid att man först gör en designspecifikation, för att utifrån den designa och utveckla en specifik exteriör design runt en väl fungerande planlösning, inspirerad av ägarens designönskemål eller stil. Oavsett om kunden söker klassiska linjer eller vill ha ett mer modernt uttryck kan det bakas in i designen på flera olika sätt. Har man däremot inte ett fungerande ramverk bakom blir slutresultatet oftast inte så lyckat som beställaren hade önskat.

Specifikation

När de stora besluten är tagna är det därför dags att fokusera på nästa stora milstolpe – att i lugn och ro sitta ner och definiera allt från inredningsdesign till tekniska system ombord. Det handlar om krav, kvalitet, komplexitet och kostnad. Många är ivriga att komma förbi den här fasen för att komma igång med själva bygget. Men att inte ge den här fasen det fokus den kräver leder ofta till stora bekymmer senare i byggprocessen, liksom ökade kostnader och förseningar. Detta ställer till stor förtret för beställaren, men hade relativt enkelt kunnat undvikas. Att spendera lite extra tid med byggspecifikationen och ta in rätt kompetens för att hjälpa till lägger en riktigt bra grund för ett lyckat bygge.

Varv

När kravspecifikation, planritningar och exteriör design är på plats är det dags att vända sig till varven. Idag finns det en uppsjö av varv med olika kompetens, kvalitet, prisbild och geografisk placering. Att förstå vad de erbjuder och kan leverera kan ibland vara svårt att överblicka.


– Det är så klart kunden som väljer, men vi rekommenderar oftast varv och hjälper till att hitta den rätta partnern för projektet.
Förutom kvalitet och pris finns andra viktiga faktorer att väga in, som leveranstid och andrahandsvärde. Bygger du i Nordeuropa blir det dyrt, men du får hög kvalitet och yachten får ett högt andrahandsvärde. Vill du ha något mer prisvärt kanske du väljer ett varv i Italien eller Turkiet, men får kanske inte riktigt samma höga kvalitet och ett lägre andrahandsvärde. Vill du göra en chansning kanske du väljer Kina, något som ibland kan visa sig vara en väldigt bra affär.

Byggnation

När varvet väl är valt är det fullt fokus på produktion. Att lyckas behålla den ursprungliga visionen genom en flera år lång byggprocess kräver ett dedikerat team med många olika kompetenser. Att följa designen från koncept till färdig produkt, göra rätt justeringar längs vägen kräver stort tålamod och kunskap. För ett optimalt slutresultat är det flera tusen små saker som ska koordineras och kvalitetssäkras. Att ”det är detaljerna som gör det” är ett klassiskt och passande uttryck för en superyacht.

– Som designteam är vi med hela vägen. Vi håller i möten med konstruktörer, varv, installatörer och leverantörer och följer hela byggprocessen på fabriker och ombord. Vid en slutbesiktning ska inga oväntade överraskningar komma fram.

Leverans

Efter år av drömmar, planering och byggnation är det dags för leverans. Det är ju faktiskt nu den riktiga resan börjar, när ägaren kan kliva ombord med familj och vänner för att se och uppleva det man tidigare bara pratat om och sett på visualiseringar. Att se besättningen förbereda och planera dagens äventyr, gå förbi byssan och se kvällens kulinariska överraskningar förberedas. Och när du som ägare sitter tillbakalutad i en skön fåtölj med en favoritbok och slappnar av är det kanske också dags att börja fundera på hur nästa nybygge ska se ut.


– Många som bygger en skräddarsydd yacht kommer tillbaka. I princip när de får båten levererad sätter de sig och börjar planera nästa yacht.
Har man en gång blivit med båt eller yacht är det svårt att gå tillbaka till livet som det var innan.

Tillberg Design of Sweden

Grundades 1964 i Viken av Robert Tillberg. Från start har fokus varit marina projekt. Till dags dato har över 350 projekt genomförts. Huvuddelen av kunderna har varit inom kryssningsindustrin, men det har även ritats färjor, yachter, hotell, butiker och hus genom åren. Erfarenhetsbanken och varumärket har växt. TDoS är idag en ledande internationell designstudio inom marin design.

Att kunna möta kundernas behov och högt ställda förväntningar är något TDoS genom åren lyckats med både för nybyggen, renoveringar och ombyggnationer. Från att i starten till största delen varit fokuserat på inredningsdesign har förtaget utvecklats och produkterbjudandet breddats för att möta kundernas önskemål. Idag jobbar man med ”total design”, och erbjuder allt inom design från exteriör, interiör, projektledning, skyltning, varumärkes skapande, flödesanalyser, uppföljning på plats mm.


Idag har TDoS 80 designers, huvudkontor i Höganäs och ytterligare ett designkontor i Wroclaw, Polen.

Annons
Sjöö Sandström Klockor

Lämna en kommentar