Historiskt arv hand i hand med modern design

Turquoise Yachts: Historiskt arv hand i hand med modern design

– Turkiets långa båtbyggartradition tillsammans med hög yrkesskicklighet och höga ambitioner utgör en oslagbar kombination.
Det konstaterar Patrick von Sydow, vd för Turquoise Yachts. Ett varv med en på flera sätt unik position i yachtbranschen.

För att bygga en yacht behövs rätt vision och beslutsamhet. Valet av team, designer och varv är avgörande när du ska förverkliga din dröm.
– Men när du är redo att ta steget finns få bättre platser att börja på än Turquoise Yachts i Istanbul, konstaterar Patrik von Sydow.
Legendariska Istanbul ligger vid stranden av tre hav, något som historiskt sett gjort staden till en viktig och naturlig hamn. Här är sjö- och landtransporter lika viktiga. Turkarna har byggt båtar i över ett halvt årtusende och med avstamp i denna nedärvda kunskap skapar man på Turquoise Yachts några av de mest imponerande och unika superyachterna i världen.


– Faktum är att två av våra fyra senast levererade båtar har vunnit World Superyachts Awards, ”yachternas Oscar”.
Företaget grundades i början av 1970-talet och sedan 2014 är MB Holding delägare, ett företag som också äger ett av de största och mest berömda holländska yachtvarven, Oceanco.


Men att bygga en superyacht är ingen enkel uppgift, inte ens för ett så rutinerat och kunnigt varv som Turquoise: Hundratals människor arbetar i upp till tre år för att tillverka en enda av företagets skräddarsydda yachter på mellan 55 och 90 meter. Millimeter för millimeter tar skrov, överbyggnad och inredning form.

Lång tradition
Turkiet är ett land med hög arbetsmoral, där yrkesstolta medarbete är lojala mot sina företag och stolta över sin skicklighet, liksom över det slutgiltiga resultatet. Turquoises ingenjörer och hantverkare har en patriotisk inställning till sitt arbete, fullt medvetna om att de representerar Turkiet på en scen med holländska, italienska och tyska konkurrenter. Detta är något som Patrik von Sydow gärna understryker: – Vårt team består av människor som älskar havet och sitt jobb. Arbetsmoralen är av högsta klass och samtliga medarbetare bjuder alltid på sig själva för att uppnå bästa möjliga resultat. Det är ibland till och med svårt att begränsa personliga extrainsatser til en rimlig nivå.


En stor del av arbetet läggs på planering, utveckling och administration. Förutom närmare tusen hantverkare som bygger dessa superyachts har Turquoise mer än hundra ingenjörer inom hydrodynamik, mekanik, ljud/vibration och projektledning anställda, liksom inredningsarkitekter och många andra specialister. Företaget kan också skryta med att nästan hälften av dessa ingenjörer tagit sin examen på världens tredje äldsta tekniska universitet, grundat i Istanbul 1773. Från att vid starten uteslutande ha lärt upp skeppsingenjörer, skeppsbyggare och kartografer är det idag en plats där Turkiets mest lysande unga talanger drillas, för att sedan börja arbeta hos Turquoise eller någon annanstans inom den turkiska varvsindustrin
Under Patrik von Sydows ledning har Turquoise lycktas öka sin erkända kvalitet. Ständiga kvalitetskontroller på varvet har drastiskt minskat risken för avvikelser och ökat effektiviteten. Digitaliseringen har ochså medfört att praktiskt taget varje liten detalj på båten, såsom kablage, rörmontage och flöden, modelleras och testas digitalt. Energibesparande teknik håller också på att bli installerad på varvet med specialdesignade solpaneler och omkring 80 procent av kontorsavfallet återvinns i dagsläget.

Marint produktionskluster
Ett annat kännetecken för varvets produktionssystem är dess tätt knutna grupp av underleverantörer. – Istanbul är en ”hub” för marin ingenjörskonst och när man tittar ut genom fönstren från lokalerna i Tuzlabukten ser man varv efter varv så långt ögat når. Här tillverkas hangarfartyg och segelbåtar och allt däremellan, förklarar Patrik von Sydow.


Den marina industrin sprider sig sedan ut från bukten med verkstäder, leverantörer och servicefirmor och skapar ett kluster av marin produktion.
En av Turquoises viktigaste underleverantörer sedan mer tjugo år tillbaka är det världsberömda inredningsföretaget Ulutas. Här tillverkas några av världens finaste inredningar för privatplan och yachter. Ulutas arbetar med alla tänkbara material, som olika typer av faner, marmor, läder, metall och textil. Förutom en toppmodern produktionsanläggning, kanske ledande i Europa, har företaget också sitt eget design- och R&D-kontor, som möjliggör ett smidigare samarbete mellan inredningsarkitekten, varvet och kunden.

Samarbete med kunden
För kunden börjar byggprocessen med ett besök på varvet. Istanbul med sina 16 millioner invånare möjligör trots sin storlek en känsla av många mindre städer sammanlaga till en stor stad med Bosporen som puls. Turquoise varv ligger lättillgängligt placerat, med endast tio minuter från närmsta internationella flygplats. Därför är det kanske inte en överdrift att kalla det för världens mest lättillgängliga skeppsvarv.


När kunderna anländer till det 25 000 kvadratmeter stora varvet, omgivet av grönska, har de oftast inte någon färdig idé om vad det är de vill ha. Därför lägger Turquoise team många timmar på att förstå kundernas behov och tillsammans formulera projektet. När man har utvecklat olika förslag och kommit fram till vilken storlek båten skall ha väljer kunden och varvet designer. Det kan vara samma designer för både inredning och utvändig design, eller två olika. Turquoise arbetar med flera berömda designers, med giganter som Ken Freivokh, Harrison-Eidsgaard, H2, Sinot, Vallicelli, Luiz de Basto, Dykstra och Andre Hoek, även om det står kunderna fritt att välja vem de önskar – det är ju när allt kommer omkring ett skräddarsytt båtbygge.


När den exteriöra designen är bestämd fortsätter man i detalj med inredningen. Insidan av en yacht är på många sätt betydligt mer komplex och tidskrävande vad gäller design och material val – det är som att inreda ett hem, fast med omfattande tekniska begränsningar.
– Varvet bidrar med teknisk expertis, så att inredningen inte bara blir vacker utan också funktionell. Det handlar om att göra livet ombord bekvämt och behagligt, säger Patrik von Sydow.

Inga oväntade kostnader
Turquoise håller också kunden i handen när det gäller att välja framdrivning, motorer, tendergarage, helikopterplattor med mera. Fokus på miljö och återvinning samt hållbarhet vad gäller miljö ökar ständigt och våra kunder ser ofta detta som en prioritet precis som vi själva gör. Man förbereder specifikationer och kontrakt som detaljerar byggprocessen och kostnaderna. I vissa exceptionella fall väljer kunder en skrovfärdig båt från varvets katalog med färdiga designförslag, något som kan närmast halvera byggtiden. För att undvika extrakostnader tillverkar man nästan alla komponenter själv. – Varför skulle vi lägga till en entreprenörs vinstmarginal när vi själva kan tillverka det vi behöver till ett bättre pris? menar Patrik von Sydow.
Givetvis kommer komponenter som motorer och stabilisatorer från samma leverantörer som används av tyska och holländska varv, men när det gäller till exempel hydralik och rostfritt som finner man världsledande leverantörer i närområdet.


När kontraktet för en ny båt är underskrivet börjar byggandet med att man skär stålet och lägger kölen.
– Då bjuder vi in kunden till den historiska första svetsningen. Det är verkligen en syn att skåda när CNC-plasmaskäraren arbetar dag och natt för att skära ut varje enskild plåt.

Turquoise Yachts har samlat allt tungt industriarbete på sitt andra varv, i Kocaeli, en timmes resa öster om Istanbul. Här utförs svetsning, skärarbete, installation av motorer och generatorer, rörläggningsarbete, hydraulik med mera. Man separerar det här arbetet från det som utförs på varvet i Istanbul för att hålla borta damm och smuts från bland annat målning och installation av inredning.


Transporten av yachterna mellan de båda varven är en syn i sig, när en flytdocka som också är byggd på varvet bokstavligen plockar upp yachten och flyttar den till havs de 30 sjömilen mellan de båda varven.

Lysande läge
Varvet i Istanbul har en på alla sätt unik placering. – Medan många holländska varv måste transportera sina yachter genom kanaler och under broar i flera dagar bara för att testa båtarnas sjöduglighet kan vi sätta våra båtar i sjön och gå till havs direkt från varvet så ofta vi vill, säger Patrik von Sydow.
Turquoise har en omfattande produktion. När det här skrivs pågår byggandet av sju nya yachter – en i vattnet och två i konstruktionshallarna i Istanbul. Dessutom byggs fyra nya skrov på det andra varvet.

Efter år av intensivt arbete levereras yachten så småningom till sina stolta ägare. Nu kan de gå ombord på sin unikt utformade båt, skapad utifrån just deras behov och drömmar.

Citat: ”Vårt team består av människor som älskar havet och sitt jobb.”
Vd Patrik von Sydow

Fakta Patrik von Sydow:
Namn: Patrik von Sydow
Ålder: 60 år
Från: Göteborg
Gör: vd för Turquoise Yachts sedan 2019
Bakgrund: Civilingenjörsutbildning på Lunds Tekniska högskola; fabrikschef på SAAB/GM/Isuzu i Sverige och England i tio år; drivit fordonsutveckling för högprestandabilar i England för kunder som Toyota, Nissan och Isuzu; tidigare divisionschef på Electrolux och Assa Abloy; drivit båttillverkning som VD i England, Danmark och Turkiet i sammanlagt 20 år.
Förhållande till havet: Uppvuxen med båtar och segling, inte minst i Kullavik

Annons
Sjöö Sandström Klockor

Lämna en kommentar