Hydro Tec: Italiensk design med sikte på framtiden
Hydro Tec – Flexibilitet, kreativitet och lyhördhet för kundens önskemål har gjort italienska Hydro Tec till en referens i yachtvärlden. Nu fortsätter företaget att utforska framtidens behov.
Grundat 1995 av skeppsbyggaren och mariningenjören Sergio Cutolo är Hydro Tec idag ett av de ledande företagen inom yachtindustrin. Företaget har genom åren utvecklat en mängd yachter av olika typ och storlek: från små, oceangående explorers till snabba, planande aluminiumbåtar, från små tendrar upp till 80 meter långa superyachter.
Uppmärksammad Flexplorer
Ett av företagets senaste, flerfaldigt prisade projekt är den första Flexplorern – M/Y Aurelia. Hon är otvivelaktigt en av de mest revolutionerande och innovativa båtar som lanserats och byggts under senare år. Aurelia är en föregångare till en ny serie som med säkerhet kommer att bli en referenspunkt för den här typen av yachter. Det ursprungliga konceptet, den utvändiga designen, konstruktionen och tekniken bär in i minsta detalj Hydro Tecs signatur.
– Flexplorern har alla specialritade funktioner och karaktärsdrag hos en ren explorer: robusthet, utomordentlig sjöduglighet och komfort oavsett sjöförhållandena. Detta kombinerat med en stor dos flexibilitet och funktionalitet gör att Aurelia otvivelaktigt markerar en vändpunkt vad gäller explorers och kommer att beaktas som en referenspunkt under kommande år, konstaterar Hydro Tecs grundare Sergio Cutolo.
De nya åtgärder som man vidtagit för att minska utsläppen har fått konstruktörerna att skapa skrov som är särskilt bränslesnåla vid normal användning. Många års forskning och experimenterade, tack vare åtskilliga explorer-projekt, har gjort Hydro Tec ledande på området.
Aurelia, som är resultatet av Hydro Tecs betydande erfarenhet inom det här fältet, har en exceptionellt låg, kombinerad bränsleförbrukning på 70 liter i timmen i tio knop, med en räckvidd på omkring 7500 sjömil.
Flexibelt flöde
Ett annat exempel på Hydro Tecs förmåga att förutse behoven hos dagens båtägare är M/Y Vanguard, ett koncept förverkligat till företagets 25-årsjubileum. Den här 65 meter långa explorern är ett koncentrat av all den erfarenhet i integrerad design som samlats under 25 år.
– Idag upplevs övergången mellan en superyachts interiör och exteriör som sömlös. Det handlar om en enhetlig stil, där man inte kan bortse från den perfekta sammansmältningen mellan de olika utrymmena, säger Sergio Cutolo och fortsätter:
– Utrymmena inomhus måste stå i direkt kontakt med utsidan. På samma sätt som utomhusdelarna måste kunna förvandlas så att de kan användas även i kallt klimat. Kort sagt – de måste vara mångsidiga, flexibla och lämpliga att använda under alla väderförhållanden.
Vanguard är det exakta resultatet av den här moderna uppfattningen, som erbjuder en lika tydlig som flexibel lay-out. Ett exempel är poolområdet, som kan stängas av tack vare skjutdörrar: Det gör det möjligt att använda poolen i både kallt och varmt väder.
Tenderområdet, som ligger på huvuddäck, är ett annat område som kan anpassas till olika behov: När tenderbåtarna väl satts i sjön kan området förvandlas till en övertäckt terrass, precis som helikopterdäcket. På Vanguard har man placerat tenderbåtarna och vattenleksakerna på huvuddäck. Detta är en fördel hos en explorer, som är byggt för att ligga ute till havs under lång tid utan att lägga till och som besöker områden där det saknas hamnar.
Rosetti 38m EXP – Emocean
Rosetti 38m EXP, som förblivit trogen explorerns baskoncept, har dessutom flera särdrag, som gör henne lämplig för all typ av användning. Med sin beachclub, sin swimmingpool och den privata balkongen intill ägarens hytt fungerar hon lika bra i St. Tropez som vid Spetsbergen.