Hydro Tec: Italiensk elegans för framtidens båtägare
Mindre och långsammare båtar som erbjuder ett avbrott från en hektisk vardag är vad den yngre generationen eftertraktar. Italienska Hydro Tec kombinerar ett rikt, kulturellt arv med lyhördhet för framtidens behov. Grundaren Sergio Cutolo berättar.
Jag grundade Hydro Tec 1995, i samband med att jag lämnade Baglietto som då skakades av en av de återkommande stormar som drabbade ekonomin.
Min bakgrund som naval architect och ingenjör, i kombination med tio års erfarenhet av att bygga yachter och snabba färjor, gav mig tillräckligt med självförtroende för att våga starta en egen designstudio.
Under de här 25 åren har den marina industrin genomgått en dramatisk utveckling på alla sätt och vis. I yachtvärlden utgörs grunden av skaparglädje och passion och Hydro Tec är resultatet av alla de olika erfarenheter som medarbetarna haft med sig hit. Vår designstudio är en plats för virtuost och kreativt arbete vad gäller både design och konstruktion.
Genom att anpassa nödvändiga funktioner efter kundens behov, och genom välja rätt vad gäller material, konstruktion, teknik och stil, lämnar vi ett så stort manöverutrymme som möjligt åt Inredningsarkitekten. Som utbildad ingenjör tror jag på att integrera design och funktion så mycket som möjligt
Mindre båtar på frammarsch
Vår design börjar alltid med ett tomt papper: konstruktion, teknik och design är alla lika betydelsefulla och är fullständigt integrerade med varandra.
I dag har produktionen av icke serietillverkade båtar börjat sprida sig också till båtar av mindre storlek. Detta har lett till nya förutsättningar inom båtbranschen, som gärna vill växa och klarar av att bygga de båtar som efterfrågas av en ny generation köpare.
De är ofta unga och har andra behov än traditionella kunder – deras låga ålder och ofta goda ekonomi gör att de gärna vill experimentera.
Dessa unga kunder vill ha unika båtar som är relativt små. Av den anledningen tror jag att stål och lätta legeringar kommer att vinna terräng i förhållande till glasfiber: Glasfiber är att föredra vid serieproduktion, medan stål och aluminium kan anpassas till varje beställares unika behov och lämpar sig därför bättre för båtar som inte serietillverkas.
Genom ett modernt tillverkningssätt med numeriskt styrda maskiner kan man numera få ner kostnaderna betydligt.
God skrovdesign avgörande
Livsstilen har förändrats, och därmed sättet på vilket man färdas och lever på en båt. De nya kunderna föredrar inte längre snabba båtar, istället vill man njuta av avskildhet i den marina miljön. Båten måste kunna förändra ägarens liv, bjuda på stunder av stillhet och flykt undan en hektisk vardag. Färder till sjöss kan pågå i månader utan att man behöver avstå någon som helst komfort, tvärtom. Den låga farten innebär också en minskad bränslekonsumtion, något som blivit allt viktigare – ja till och med en nödvändighet.
Här kommer behovet av en god skrovdesign och ett modernt framdrivningsmaskineri in.
Oavsett båtens storlek uppnås effektivitet genom en perfekt kombination av flera faktorer.
Den första är direkt knuten till hydrodynamik: 25 år av oavbruten utveckling och ett nära samarbete med de bästa testanläggningarna i Europa samt den utbredda användningen av CFD (Comutational Fluid Dynamics) har gett oss ett världsomspännande erkännande för våra skrovkonstruktioner både vad gäller deplacementbåtar och halvplanande båtar.
Förmågan att exakt förutsäga vattenflödet runt skrovet, liksom eventuella störningar förorsakade av olika skrovgenomföringar är av största vikt för att garantera både optimal bränsleförbrukning och bekvämlighet till sjöss.
För varje ny båt studeras placeringen av just skrovgenomföringar in i minsta detalj. Detta gäller till exempel placeringen av fenstabilisatorer, stöd för propelleraxlar liksom tunnlar för akter och bogpropeller. Men hydrodynamiken är inte allt: man måste också kunna exakt förutsäga båtens vikt och form, annars kommer skrovet inte att vara effektivt.
I det här sammanhanget är det en stor fördel att behärska alla delar av konstruktionsarbetet. I alla projekt där vi är involverade också i designen av båtens exteriör utgår vi alltid utifrån funktion och teknik. Samtidigt är det viktigt att också nödvändiga funktioner ges ett estetiskt uttryck. Samma tillvägagångssätt används när vi ibland arbetar med till exempel kundens egna arkitekter: Teknik måste vara i symbios med utseende.
När man ritar en båt är det nödvändigt att också ta hänsyn till vikt och vibrationer. En även så liten avvikelse kan ge upphov till vibrationer som kan skapa obehag ombord vid vissa varvtal.
Stort kulturellt kapital
En yacht har mer och mer kommit att bli en plats att leva på än en farkost att ta sig från A till B med, och därför är livskvaliteten ombord extremt viktig.
Låg bränsleförbrukning, sjöduglighet, och ett harmoniskt samspel mellan ute och inne är i dag ett krav från samtliga beställare. Så är även fallet vad gäller bullernivåer och god ergonomi ombord.
Sedan flera år tillbaka representerar vi italienare det yppersta inom vår bransch. Enligt min mening kan vår varvsindustri jämföras med renässansens verkstäder: Vi ritar och bygger unika objekt som inkluderar fler av Italiens mest framstående discipliner, som mode, exklusiv inredning och avancerad finmekanik.
Med ett digert kulturellt kapital och ett oumbärligt arv i bagaget skapar vi, liksom man gjorde under renässansen, sådant som inte kan kopieras. I framtiden kommer vi troligen att bli tvungna att vidga scenen, sträcka oss utanför våra egna gränser och föra ut en del av vår kunskap till resten av världen.