Unik yachtdesign ger ringar påvattnet

Unik yachtdesign ger ringar påvattnet

Stjärnarkitekten Andreas Martin-Löf har vunnit World Superyacht Awards för bästa segelbåt 30–39.9 meter. Därmed placerar han sig på en piedestal tillsammans med några av världens främsta yachtdesigners.

– Jag tror min passion för yrket samt mina skickliga medarbetare i studion jag driver är de mest betydelsefulla orsakerna till att jag har kammat hem en sådan prestigefull utmärkelse, säger Andreas stolt.

Arkitektdrömmen blir verklighet
Som ung drömde Andreas om att bli möbeldesigner. Han kom in på Arkitekturskolan på KTH och fick möjligheten att samtidigt studera möbeldesign på Konstfack. Under många år arbetade han sedan tillsammans med Love Arbén som då var professor i inredningsarkitektur.
– På Loves kontor ritades både möbler, inredningar, hus och ibland industridesign. Det var gränslöst, oftast i den lilla skalan, och med en medvetenhet jag uppskattade. Vi arbetade med design som ett språk snarare än design som trend och där fick jag vara lärling, berättar Andreas.

En flygande start
2009 grundade han sin arkitektbyrå, Andreas Martin-Löf Arkitekter. Projekten handlade till en början nästan uteslutande om att omvandla gamla industrihus till loftlägenheter för olika bostadsutvecklare. De fick tidigt betydande uppdrag och deras goda rykte spred sig snabbt i branschen. Under 2010-talet ritade byrån över 2 500 bostäder.
– Vi ritade några av Sveriges då mest prestigefyllda uppdrag; den dyraste och de högst belägna våningarna på marknaden samt de mest omtalade
projekten för snabbt prefabricerat bostadsbyggande för unga. På något vis lyckades vi hantera alla projekt med hjälp av nyfikenhet, lyhördhet och hårt arbete.

Lyxprojekt som signum
Idag har kontoret vuxit till ca 30 medarbetare och ritar projekt i nästan alla skalor. Från belysning och möbler till villor och större byggnader som till exempel påbyggnaden av Eugenia-kyrkan vid Kungsträdgården i Stockholm. Men det som verkligen har bidragit till byråns stora framgångar under senare år är deras projekt inom riktigt påkostade villor, våningar och superyachter.

Nya framtidsutsikter
När byrån flyttade till nya lokaler på Norr Mälarstrand med panoramavy över Riddarfjärden vaknade Andreas båtintresse från barndomen åter till liv. En ny dröm tog fart – han bestämde sig för att designa en egen båt.

– Efter att ha provkört några vackra öppna båtar i Medelhavet insåg jag att en båt, kanske mer än någon annan farkost, måste skräddarsys till sin användning. En båt för Stockholms skärgård måste gå att stänga för att ha en rimlig längd på säsong och bra möjlighet till övernattning. Lätthet, bränsleförbrukning, design och detaljering var andra avgörande faktorer som gjorde att jag landade i ett samarbete med Dahl Naval där vi jobbade fram en ny båt utifrån ett äldre skrov jag alltid gillat, ritat av Ted Mannerfelt.

Zemi 110 fots segelyacht för Baltic Yachts

Nöjd yachtdesigner
Andreas berättar att båten blev fin. Andra båtägare fick syn på den och imponerades av att han inte gjort som alla andra, utan skapat något extraordinärt.
– Jag tror ryktet spred sig och snart började presumtiva beställare höra av sig. Men de ville inte ha några småbåtar utan båtar av en helt annan kaliber.
Särskilt roligt har det varit att tillsammans med Malcolm McKeon rita Zemi – en 110 fots kolfibersegelyacht byggd av Baltic Yachts i Finland. Idag är jag inne på min femte yachtdesign, varav fyra har varit superyachter. Tre yachter är färdigställda och två ligger i pipeline för produktion.

Ett erfaret team bakom ny Superyacht
Det senaste uppdraget som Andreas fått är av John Lundin, ägare av svenska North Sea Boats. Uppdraget innefattar att detaljera exteriör och rita inredningen till en explorer yacht som nästan helt utan utsläpp kan färdas 10 000 sjömil bekvämt, säkert och med elegans – precis så som alla Andreas projekt ger uttryck för.
– Mer miljöorienterade explorer yachts med elektrisk framdrift är en växande trend och jag är ganska säker på att projektet kommer ge nya ringar på vattnet.

Annons
Sjöö Sandström Klockor

Lämna en kommentar