FRÅN BALI
TILL STENUNGSUND PÅ EN TANK
NSY 118 är en osänkbar yacht med extremt låg bränsleförbrukning och oöverträffad räckvidd. Ta del av en spännande intervju med John Lundin, ägare till ett av världens ledande varv som bygger avancerade båtar i kolfiber och kevlar för militärt bruk.
Drömmen om den ultimata yachten
Idén väcktes under ett besök på båtmässan i Düsseldorf. John Lundin gick från hall till hall fyllda med stora motoryachter. Samtliga båtar hade två stora V8:or eller 12-cylindriga dieslar på tusentals hästkrafter. Men endast ett fåtal av dem kunde färdas mer än 300 sjömil utan att kräva flera kubikmeter med diesel.
– Jag såg många så kallade adventure yachts eller explorer yachts på mässan. Men knappast någon som kunde korsa hav om det inte fanns en mack på vägen. Dessutom var de antingen gubbiga trålare, eller fula, höga och tunga båtar och en del i opolerad aluminium. Det finns nästan inga snygga båtar tillverkade av moderna material som kolfiber. Bland alla de stora yachterna i glasfiber på mässan, hittade John få med vattentäta skott och ingen som var självrätande. Han bestämde sig för att bygga en yacht långt utöver det vanliga.
Från vision till verklighet
Vid hemkomsten började John planera för att bygga den optimala explorer yachten, som kunde färdas längre än någon annan yacht av samma storlek någonsin gjort.
– Målet var att färdas från mitt varv på Java till Stenungsund där jag växte upp utan att tanka på vägen, skrattar John. För att lyckas förverkliga sin dröm krävdes ett extremt lättdrivet skrov med hybridmotorer och solpaneler. John hade även höga krav på design, bekvämlighet och inredning. Frågan var bara: Fanns det en konstruktör som hade ritat något liknande?
”Det finns nästan inga snygga båtar tillverkade av moderna
material som kolfiber.”
Jakten på den perfekta båtkonstruktören
Efter att ha googlat och frågat runt fann John den person han sökte. Ett båtbyggargeni vid namn Dennis Harjamaa. Han är ursprungligen från Finland men utbildad i USA och numera bosatt i Auckland, Nya Zeeland. Dennis har bland annat arbetat på McMullen & Wing med att tillverka yachter helt byggda i kolfiber med extremt lättdrivna skrov. De kan liknas vid segelbåtar, men utan mast och köl för att spara vikt.
– Dennis har konstruerat ett flertal bränsleeffektiva och oceangående explorer yachter, den senaste 85 fot. Det är konstruktioner som fått branschen att häpna.
Fler detaljer på plats
Efter noggranna uträkningar togs beslutet att båten skulle vara ca 36 m lång och ca 6 m bred. Allt för att få plats med en bekväm salong, styrhytt, kök och fyra kabiner för en mindre besättning.
– Utan flybridge gjorde vi det möjligt för båten att bli självrätande, vilket innebär att den alltid hamnar på rätt köl om det osannolika skulle inträffa att den slungas runt. I kombination med ett flertal vattentäta skott skulle den dessutom bli osänkbar. Ytterligare ett krav var att båten skulle vara godkänd och klassad som passagerarbåt för upp till 12 gäster, i obegränsad fart, av DNV eller Lloyds.
Dags för design
För att förverkliga idén kontaktades Andreas Martin-Löf. Han är en ledande nordisk arkitekt och designer som nyligen hade skapat några av de mest innovativa, snygga och prisbelönta inredningar i yachter byggda på varv som Baltic Yachts och Moonen.– Efter ett spännande möte med Andreas stod det klart att han inte bara är en av Sveriges främsta arkitekter, utan också en av de bästa i världen. Han förstod vår vision och presenterade en väl fungerande layout och en sensationell inredning, berättar John.
Ett oslagbart samarbete
Nu var arbetet med konstruktion och design i full gång. Efter Dennis ritningar och specifikationer tog Profjord i Göteborg vid. De utförde numeriska simuleringar (CFD) för att bistå teamet med motståndsberäkningar. Allt för att säkerställa att båten hade rätt framdrivning och skrovdesign. De analyserade även båtens sjövärdighet i utmanande sjöförhållanden och tillämpade ”ISO22834 – Comfort Assesment on a Large Yacht”, som bedömer komforten ombord med och utan stabilisatorer.
– Profjord har levererat hydro-dynamisk expertis och innovativa lösningar till den krävande marina industrin i över ett kvartssekel. Deras team består av Sveriges duktigaste ”naval architects” som hjälper redare och varv över hela världen med avancerade beräkningar. Allt för att kunna garantera sina kunder maximal säkerhet, goda sjöegenskaper och optimal prestanda för sina nybyggen.
Johns drömteam
John var mer än nöjd. Han hade lyckats sätta ihop ett team med några av de mest erfarna byggarna av avancerade båtar i kolfiber med luxuösa inredningar. Men det fattades fortfarande några nyckelpersoner. Efter rekryteringen av Kjell Vestö och Fredrik von Heland var teamet komplett.
– Kjell har under sina 40 år i branschen haft ledande roller inom Nautor Swan, Oyster och Baltic Yachts. Med stor erfarenhet av att bygga några av världens finaste segelbåtar skulle han hjälpa oss att få till rätt finish. Fredrik är sjökapten och har varit skeppare på megayachter. Precis som Kjell har han varit en av de ledande auktoriteterna inom konstruktion av båtar i många storlekar och material hos bland andra Abeking & Rasmussen. De sista två åren har han arbetat med installation och drift av Scanias revolutionerande hybridmotor. Hans kunskap var ovärderlig, berättar John.
Unik båtkonstruktion
Visionen var tydlig och kraven höga. Teamets drömbåt skulle kunna korsa alla jordens hav och färdas över 10 000 sjömil utan att behöva fylla på bränsle. Samtidigt skulle den erbjuda största säkerhet, bekvämlighet och lyx. Dennis Harjaama löste uppgiften med en helt ny konstruktion. En gigant med lång vattenlinje och smäckert skrov tog form. Som en stor Baltic eller Swan fast utan mast, rigg och köl. Ett flexibelt och överdimensionerat ankringssystem såväl i fören som i aktern, möjliggjorde ankring även vid mycket besvärliga förhållanden.
– Konstruktionen är verkligen ”State of the art”. Det lätta skovet är helt byggt i kolfiber. Samma material som används av Boeing och Airbus som komponenter i flygplan och som de ledande båttillverkarna Baltic, Southern Wind, Swan och Wally uteslutande använder, berättar John stolt.
Solpaneler till havs
– en strålande idé Genom att täcka rufftaket med 100 m2 solpaneler kan båten producera strax under 20 kWh och därmed täcka det dagliga energibehovet vid ankring inklusive AC. Solenergin räcker även till att driva båten framåt i ca 4 knop.
– Äntligen hade vi ett koncept som tar hänsyn till miljön samtidigt som räckvidden blir större än hos någon liknande båt.
90% lägre utsläpp
På grund av det extremt lättdrivna skrovet behövs inga stora och törstiga dieselmotorer. Båten drivs istället upp till 25 knops fart av två av Scanias senaste hybridmotorer. De är nedvarvande och byggda för kontinuerlig drift samt direktkopplade till propelleraxlarna för optimal effektivitet. Långa överfarter kan ske med enbart en motor som då samtidigt laddar batterierna.
– Båten drivs med enbart el eller diesel eller en kombination av båda. Varje gång man använder diesel laddas batteribankarna. Dessutom laddas de ytterligare av båtens solpaneler. På så sätt minskar vi utsläppen med uppåt 90%, jämfört med en lika stor traditionell motoryacht.
För allt och alla
För långa färder till havs behövs plats för både gemenskap och utrustning. Båtens generösa ytor rymmer en VIP-kabin, kabiner för besättning, en stor salong med ett toppmodernt kök samt en helt digital navigationshytt. Två stora utrymmen ger plats att stuva undan surfbrädor, kajaker, cyklar, linor, fendrar, dykutrustning, gymredskap och allt annat som besättningen packat med.
Sjösäkerheten – viktigast av allt
NSY 118 har egenskaper som man annars finner hos kommersiella fartyg eller räddningskryssare. Båten har genomgående vattentäta säkerhets-
dörrar och de många vattentäta skotten förstärkta med kevlar garanterar exceptionell säkerhet. Dessutom är den utrustad med BCN filtersystem (Biological Chemical and Nuclear), som garanterar att det alltid cirkulerar ren luft ombord till och med vid angrepp med biologiska eller kemiska stridsmedel.
– Samtliga rutor är skottsäkra i 21–25 mm tjockt glas, med samma standard som används på militära fartyg. Det finns alltså inte en chans att någon oinbjuden kan ta sig ombord.
Säkerhetsklassad livbåt ger plats för beach club
För att kunna utforska spännande destinationer, i såväl arktiska som tropiska klimat, behövs även en stor och dieseldriven RIB. Den ska vara uppåt sex meter för att bekvämt och säkert kunna transportera gäster och besättning till och från båten, även när det blåser småspik. Samtidigt ska den fungera som en livbåt på ett passagerarfartyg, självklart enligt SOLAS, ”The International Convention for the Safety of Life at Sea”. Den är lätt att sjösätta och när den är sjösatt lämnar den plats på däck för en 40 m2 stor beach club med bekväma möbler, solmadrasser och kuddar. Säkerhet och lyx i en oslagbar kombination, menar John.
En nöjd varvsägare blickar tillbaka
Resan har inte varit enkel. Men idag känner sig John stolt och övertygad om att han och hans team har skapat något helt nytt och unikt.
– Att kunna färdas bekvämt och lyxigt vart man vill utan några som helst kompromisser och med minimal miljöpåverkan är fantastiskt. Att dessutom kunna göra det ombord på en båt som är lika säker som en livräddningskryssare är exceptionellt! Konstruktionen har just påbörjats och John räknar med sjösättning i mitten av nästa år. Det har redan kommit förfrågningar från kunder och John gissar att man kommer bygga en serie med fler NSY 118.
–Jag lär ju inte vara den enda som bekvämt vill färdas i lyx över alla hav, i alla tänkbara väder utan att förorena och utan att lägga pengar på en massa diesel, säger en stolt John Lundin.
Fakta om NSY 118
LOA (hull): 36.86 m
LOA (including anchor and rubrail): 37.38 m
LWL: 36.86 m
Beam: 6.0 m
WL Beam: 4.8 m
Draft: 1.34 m
Air draft: 9.06 m to top of mast
Height from bottom of keel to top of mast: 10.4 m
Displacements:
Minimum Operating Condition: 43500 kg
Fully Loaded Condition: 62200 kg
121.7 Gross tonnes
Main Engines: Twin Scania DI13, 350 HP each
Hybrid System: Twin Scania eMachine, 230 kW
each 2 x 104 kWh Scania battery
Transmissions: Nogva Controllable pitch gearbox
Reduction Ratio: 2.5 : 1 Engine Controls: Scania
Driveline: Nogva CPP shafts and propellers
Fin stabiliser: Sidepower VECTOR fins (1.7 m2) with electric actuators
Gyro Stabilizer: ARG375T (37500 Nm torque)
Bow Thruster: Sidepower electric
Stern Thruster: Sidepower electric
Fuel Tanks: 15400 litres (4,000 USG) in 8 integral tanks and stainless steel day tanks.
Top Speed (diesel only): 17 knots
Sprint Speed (hybrid mode): 25 knots
Efficient cruise speed: 12 knots
(single diesel in hybrid mode)
Range at 12 knots: 6000 miles
(only allowing for propulsion loads)
Range at 10 knots: 8000 miles
(only allowing for propulsion loads)
Range at 8 knots: 12000+ miles
(only allowing for propulsion loads)