Hypercat Yachting N2023.10.05
Mannerfelt Design Team, kontrakterades av det svenska offshoreracingteamet Swecat Racing för att ta fram en helt ny design av en 2-sitsig offshorerace katamaran med säkerhetscockpit. En önskan i designuppdraget var att kunna använda samma formar för att tillverka en öppen 4-sitsig fritidsversion. I designfasen arbetade vi med CFD beräkningar, Computational Fluid Dynamics med input och kunskap från teamet i Swecat Racing. C-Marine AB, specialiserade på lättviktskonstruktioner i kolfiber, kontrollerade hållfasthetsberäkningarna för inre och yttre struktur, samt för skrov och däck med uppföljande materialtester på KTH:s labb för lättviktskonstruktioner.
Efter tre års utveckling av design, konstruktion, tillverkning av formar och utveckling av vår första Hypercat med tillhörande tester, blev resultatet bättre än förväntat. Det högpresterande katamaranskrovet är unikt energieffektivt helt i kolfiber och lämpligt för både inomskärs- och utomskärsbruk. Hypercat Boats AB grundades 2019 för att lansera och sälja Hypercat 32 internationellt.
Hypercat tillverkas för hand i Sverige efter kundernas önskemål och med möjlighet att kombinera utrustning, inredning och färgval från vår exklusiva tillbehörslista.
Hypercat 32 Performance – ett mästerverk i kolfiber
Det resulterade i Hypercat 32 High Performans. Svensk unik tidlös design utmärker den svenska prestanda katamaranen Hypercat 32 Internationell press har följt upp med reportage under design arbetets gång. utomskärs bruk.
Mått Längd: 10 m. Bredd: 3 m. Höjd: 1.60 m. Vikt: 2200 kg. Tankar: 2 x 220 l. Motorval: Mercury 2 x Mercury 300R-450R hk (Bild Hypercat. version 1. prototyp)
Hypercat 32 L: 10 m B 3 m Vikgt 2300 kg tankar 2 x 220 l
C Marine AB i Ronneby, specialiserat på marina lättviktskonstruktioner och med lång erfarenhet både från utveckling, konstruktion och produktion av komposit från varvsindustrin, för att kontrollera och komplettera hållfasthetsberäkningarna för den inre och yttre strukturen av skrov och däck. Det har varit väldigt spännande att få arbeta med att ta fram en så extrem båt som också skall kunna användas för fritidsbruk. Vi arbetar huvudsakligen med fartyg och båtar för professionellt bruk, så den här nischen av marin industri är ny för oss. Det gör det extra stimulerande, även om beräkningsgången för dimensioneringen är densamma, förklarar Johan Edvardsson, teknisk chef på C Marine. Konstruktions kravet i vårt uppdrag ställde extremt höga krav på säkerhet, och vi har gjort vårt yttersta för att verifiera hållfastheten i konstruktionen, Hypercat har en lättvikts vakuminjeserad sandwichkonstruktion med extrem hållfasthet. Tillverkade testpaneler för däck, skrov akterspegel och inre struktur i kolfiber med divanycell kärna har genomgått hårda belastningstester på Kungliga Tekniska Högskolans labb för lättviktskonstruktioner.
Hypercat Driver Academy
Hypercat är mycket lättkörd och stabil i alla farter. Fartvinden känns knappt. Bakom den strömlinjeformade rutan sitter man skyddad i de fyra sportstolarna, vilket bidrar till en bekväm marschfart, där man glider över vågorna buren på luftkudden som bildas i katamaranens tunnel. Det är en upplevelse utöver det vanliga att åka och att köra Hypercat. Katamaranen är stadig, lättkörd och klarar tvära svängar även i marschfarten på över 60 knop (110 km/h). Det går snabbt att bli bortskämd med Hypercats prestanda och köregenskaper och vanligtvis föds en önskan att utvecklas mer som förare. Vi erbjuder våra kunder att delta i Hypercat Driver Academy, där passion möter performance med säkerhet i focus. I Driver Academy får man möjlighet att uppleva Hypercats DNA via våra svenska mästare i offshoreracing.
– Vi ser ett ökat internationellt intresse för Hypercat. Med sin låga platta profil utrustad med CE-klassade lyftöglor har vi väckt intresse från bla Yacht-sektorn internationellt och som vill uppleva yttersta performance till havs. Nu ser vi fram till den skandinaviska premiären med Hypercat Performance 32, säger CEO Niklas Sjöö.